Oktobersläppet och Systembolagets tågordning

Såg i WOW News (www.wownews.se) en artikel om oktobersläppet, vilket skulle vara kanske det sämsta någonsin. Flera tillfrågade vinkritiker säger att kvaliteten blivit allt sämre på senare tid och oktober 11 är bottennappet, och, som jag uppfattade texten, anonyma företrädare för Systembolaget menar, att företaget sedan en tid fokuserar mer på att produkterna överensstämmer med offertens smakbeskrivning än att kvaliteten är högsta möjliga. Man skulle till detta också kunna lägga att Systembolaget på senare tid alltmer skärpt sin kontroll såväl av de produkter som offereras som av producenterna bakom produkterna. Båda de nyss nämnda sakerna innebär att det nu är lite svårare att hitta på en produkt och påstå att den finns fast den inte finns. Detta leder rimligtvis till en ärligare kamp mellan importörerna och… sämre kvalitet. Om man nu tänker sig att kvaliteten bland annat går ner därför att Systembolaget har fokus på offertens smakbeskrivning så måste försämringen bero på dåliga eller i vart fall felformulerade kravspecifikationer. Därför att man får de facto vad man frågar efter. En intressant synpunkt som framförs i artikeln är att kvaliteten också blir lidande på bekostnad av udda förpackningar som små boxar och pet-flaskor och frågan ställs i vems intresse detta sker. Tja, det sista vet jag inte så mycket om, men helt klart måste man sänka vinkostnaden om förpackningen kostar mer. Så vad kan man göra? Enkelt. Sluta leka vinmakare och göra egna och emellanåt om inte helt omöjliga så i vart fall paradoxala smakbeskrivningar; gör istället enkla specifikationer med fokus på kvalitet, fråga till exempel efter ”bästa möjliga rosé från AOP Côtes-de-Provence i prisklassen 70 – 79 sek” (vad är det då det? tja, det tror jag faktiskt att en tränad grupp provare med erfarenhet på området kan komma överens om och även om inte det här förslaget leder till den perfektaste av världar är den rimligtvis inte mindre perfekt än dagens värld – för övrigt torde ”bästa möjliga” vara överflödigt eftersom man i ett sådant här scenario kan utgå från att det alltid är det bästa av det efterfrågade som avses), och om smakbeskrivningar alls ska användas, gör dessa korta, enkla och som om en konsument skrivit dem, alltså i enkla termer som ”vi söker ett fruktigt och mjukt vin”. I den mån doft och smak ska beskrivas ska man kanske helt enkelt använda sina egna, utmärkta, butikssymboler för syra, sötma och fyllighet. Utöver det kan man slå fast saker som årgång och krav på garanterad volym och man kan förvisso ha önskemål eller krav på förpackningen, miljöhänsyn (odlingssätt, vattenåtgång) och CSR. Vill man ha en viss typ av låt säga Rioja, kan man förtydliga att man söker till exempel en modern Reserva. Möjligen kan man som avslutningen på ett sådant här inlägg konstatera, att det sannolikt också skulle vara bättre för kvaliteten om inköpen och lanseringarna var lite mer spridda över året och framförallt anpassade till produktionscyklerna på norra respektive södra halvklotet. Det skulle definitivt underlätta för producenterna och de importörer som aktivt arbetar för att förse Systembolaget och den svenska konsumenten med bästa möjliga viner.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *